fromhollandtonepal.reismee.nl

Kroatie-->Bosnie-->Servie-->Macedonie

We hebben weer heel wat landen doorkruist, vele avonturen beleefd, veel mooie dingen gezien, en ook een hoop dingen waar we toch wel een beetje stil van werden...

Hoi allemaal,
Ik ga proberen een korte samenvatting te maken van alles wat we de afgelopen week hebben gezien en beleefd, maar voor degenen die mij(Lysanne) kennen, weten dat ik soms moeite heb met kort van stof zijn, dus ik zal mijn best doen:P
Kroatie
Vorige week zijn we dus in Split, Kroatie aangekomen en konden daar, dankzij een vriendin van Mark die daar vandaan komt, bij haar broer een heerlijke douche nemen. Dit was alweer even geleden en dus hard nodig :)
In split hebben we onze angst overwonnen en zijn we weer op straat gaan spelen, en we hebben zowaar wat geld verdient! Het was ontzettend leuk omn te doen. We wilden eigenlijk meerdere dagen spelen, maar ik werd ziek, dus dat kwam er niet van.
Na een paar dagen Split zijn we doorgereden langs de kust en hebben, vlak voor we landinwaards richting Bosnie vertrokken, nog even een klein strandje gevonden, en daar even genoten van de zon en Mark heeft zelf een korte zeer verfrissende duik genomen :)
Zondagavond reden we Kroatie uit en Bosnie in, maar natuurlijk niet zonder dat onze bus even grondig werd gecontrolleerd. Gelukkig ruimden deze mannen de boel wel weer op. Toen ze niks vonden mochten we doorrijden, Bosnie in.
Bosnie
Bosnie is echt een waanzinnig mooi land. Torenhoge rotsformaties, een rivier zo turkoise dat het haast lijkt alsof er kleurstof aan is toegevoegd...niet het eerst waar je aan denkt als je `Bosnie` hoort.Dan denk je meteen aan de oorlog, die niet zo gek lang geleden plaats vond in dit land.De littekens van deze oorlog zijn nog goed zichtbaar. Overal staan ruines van wat ooit huizen waren. Ingestort, afgebrand en vol met kogelgaten.
Maar je ziet ook dat de wederopbouw in volle gang is, steeds meer mensen, die gevlucht zijn tijdens de oorlog, keren weer terug. Zoals mijn middelbare schoolvriendinnetje Ena, die tijdens de oorlog met haar familie naar Nederland vluchtte, en nu weer in Sarajevo woont.Helaas is het niet gelukt met haar af te spreken, maar hopelijk krijgen we die kans op de terugweg.
In Bosnie kwamen we veel `oog in oog`met piepkleine tunneltjes zonder licht, waar je dan toch maar even doorheen moest rijden (het filmpje volgt nog!)
Ook belandden we hier in een avontuur door een binnendoorweg te nemen, wat kilometers lang goed ging, maar toen hield ineens de 2baans asvaltweg op, en werd dat een 1baans modder/grind weggetje.Na wat rondgevraagd te hebben bleek dat toch de weg te zijn, en waagden we de gok. Mark was superenthausiast voor dit avonttur, ik zat stil te `bidden`dat we maar geen vrachtwagen als tegenligger zouden krijgen (wat gelukkig niet gebeurde!)
Deze weg nam ons dwars door de bosnische `jungle` door nog kleinere, langere en donkerdere tunneltjes, door een gebied met prachtige bergen en na de rit van 25km, waar we bijna 2 uur over deden, was daar ineens een prachtige waterval! Wat een afscheid!:)
Na dat avontuur waren we vlakbij de Servische grens, waar we door een breed lachende jongen werden ontvangen, en doordat ik met mijn reisgids op mn beste Servisch af en toe iets tegen hem zei, werd hij alleen maar vrolijker, we konden zonder problemen, of stripsearch de grens over.
Servie
In Servie zijn we maar 2 dagen geweest (technisch gezien zijn we er nu nog, maar we gaan proberen vandaag de Macedonische grens nog te halen)
Het landschap is een stuk minder indrukwekkend dan dat van Kroatie en Bosnie, maar zeker niet onaantrekkelijk.Wat we hier veel zien zijn tractoren en paardenwagen op de autoweg, roadkill (maar dan echt honden, katten en schapen :S) veel zwerfhonden, ontzettend vriendelijke mensen, goedkoop eten (vandaag 2 broden voor 55 cent), borden in een onbegrijpelijk schrift en in het begin kon je elke kilometer LPG tanken.
Nou lieve mensen! Dat was het weer voor nu. Met ons gaat alles goed :)
De route is iets aangepast, we gaan toch door Macedonie en daarna een klein stukje langs de griekse kust naar Turkije.
doei!xxx