fromhollandtonepal.reismee.nl

Pokhara

Nadat we 2,5 week in de ashram hebben vertoefd, hebben we nog een paar dagen genoten van het lawaaiige Kathmandu, en vervolgens zijn we doorgereisd naar Pokhara.

De ashram hebben we verlaten omdat we onze vrijheid weer terug wilden (we werden geacht elke dag les te geven), en het voelde erg afgesloten van de buitenwereld. Dus zijn we Kathmandu ingegaan en we hebben het beleefd. Gestoord verkeer zonder regels, alleen links rijden is de indicatie. Veel getoeter, zwarte rookpluimen uit vrachtwagens, veel taxi`s die je een rit aanbieden, overal straatverkopers, en de stad is vergeven van de 'Aziatische knulligheid'. Heerlijk.
Op het moment zijn we in Pokhara, een zeer relaxte stad zo`n 200 kilometer ten westen van Kathmandu. De reis hiernaartoe was in een 'luxe toeristenbus'. We zaten achterin vlak boven de wielen, en bij één hobbel stootte Lysanne haar hoofd tegen het bagagerek. Er was onderweg een ongeluk gebeurd, een 4x4 was tegen een vrachtwagen geknald, waardoor we meer dan een uur vertraging hadden. Verder lekte de bus liters koelvloeistof en olie, maar we hebben het gered! :) en de weg was schitterend.
Toen we in Pokhara bij de airport aankwamen werden we natuurlijk weer overspoeld door te blije taxichauffeurs, gidsen en mensen die ons een guesthouse wilden aanbieden. We sloegen ons er dapper doorheen en besloten te lopen. Een paar dagen eerder was Piotr (onze Poolse vrind) al gelift naar hier, en we hadden afgesproken een kamer te delen.
We hebben hier al een aantal reizigers (her)ontmoet, na het couchsurf avontuur in Kathmandu waar we uiteindelijk met z`n twaalven in twee kleine ruimtes sliepen zijn er meer reizigers deze kant op gevlucht. Waar we verbleven (bij Sophie en Vishnu) was een soort homestay, en Sophie kan geen 'nee' zeggen :P We zijn een paar avonden 'uit' geweest (dat wil zeggen tot 23.00 uur want daarna moet alles onder strenge politie-ogen sluiten). Ik bracht elke keer m`n gitaar mee en dat resulteerde in fijne jams en één mooie Spaanse klikdans (hoe heet zo`n ding?) van mijn broeder Marco uit Italië.
Op de verjaardag van de Buddha, 17 mei (wie heeft dat niet in z`n agenda staan?) zijn Marco en ik naar de beroemde Monkey Temple geweest, bovenop een berg aan de rand van Kathmandu. Er waren veel teveel mensen en maar twee apen, maar we hadden eigenlijk niet zo`n idee wat er nou de bedoeling was. Er waren erg veel aangestoken kaarsen, wat gechant, en dat was het wel.
Op het moment is het erg heet hier dus we denken eraan een roeibootje te huren en lekker te gaan zwemmen in het door bergen omringde meer. Helaas is het zicht op de bergen niet altijd even goed omdat het regenseizoen eraan zit te komen, zodat het vaak bewolkt is.
Ons plan is om iets eerder terug te vliegen, nu op 5 of 6 juni, en vervolgens een zeer relaxte omweg door Europa terug te maken. We denken aan Bulgarije, Kroatië, Italië en Frankrijk. De dagen zullen gevuld worden met ukelele-, gitaar- en zanggeweld, waarmee we het één en ander aan duiten binnen proberen te halen zodat we onze buikjes weer kunnen vullen :)
Bij deze hoop ik jullie voldoende geïnformeerd te hebben. Bij vragen of opmerkingen, reageer :)